مقالات

پریز برق یو پی اس یا پریز ups چیست و چه کاربردی دارد؟

پریز برق یو پی اس یا پریز ups

پریز برق یو پی اس یا پریز ups راه حلی مناسب برای تامین برق بدون قطعی است. UPS به معنی تغذیه قطعی‌ناپذیر و پایدار است. دستگاه UPS وسیله‌ای الکترونیکی است که بواسطه اتصال به منبع برق خارجی با شارژ باتری داخلی خود، درصورت نوسانات برق یا قطعی برق، برق پایدار و بدون قطعی تامین می‌کند. در بسیاری از مواقع قطع برق و نوسانات برقی آسیب‌های جبران‌ناپذیری را در روند امور روزمره بوجود می‌آورد.

حتی در برخی مواقع نیز قطعی برق سبب به خطر افتادن جان انسان‌ها می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاقات استفاده از پریز یو پی اس (UPS) یکی از راهکارهاست.

در برخی اداره‌ها علاوه‌بر پریز برق معمولی، پریزی جداگانه به رنگ قرمز و یا شکل و رنگی متفاوت با پریز معمولی مشاهده می‌شود. درصورت استقاده از این پریز دیگر نگران قطعی برق نخواهید بود؛ زیرا این پریز برق خود را از UPS گرفته و همواره برق دارد. البته استفاده از پریز برق یو پی اس برای هر وسیله‌ای توصیه نمی‌شود. برای نمونه وسایلی از قبیل سنگ فرز یا موتور جوش به علت آنکه برق زیادی در زمان روشن شدن استفاده می‌کنند، به UPS آسیب وارد می‌سازند.

در ادامه این مطلب از وب سایت فروشگاه ایران چراغ قصد داریم به اینکه پریز ups چیست پرداخته و مزایای استفاده از آن را برای شما شرح دهیم.

پریز برق یو پی وی سی یا پریز ups چیست

پریز برق یو پی وی سی یا پریز ups چیست؟

پریز برق یو پی اس (UPS) نوعی پریز برق است که عموما با رنگ و شکلی متفاوت با دیگر پریزهای رایج برق عرضه می‌شود. وجه تمایز پریز یو پی اس (UPS) با دیگر پریزها آن است که پریز یو پی اس به سیستم UPS متصل می‌گردد و برای تمایز با دیگر پریزها به رنگ قرمز در بازار عرضه شده است. در برخی ادارات شاهد وجود پریز برقی متفاوت و جداگانه با دیگر پریزها خواهید بود که معمولا با رنگی قرمز و شکلی متفاوت نسبت به پریزهای معمولی وجود دارد. درصورت استفاده از این پریز افراد دیگر نگران قطعی برق شهری نخواهند بود؛ زیرا پریز برق یو پی اس، برق خود را از UPS می‌گیرد و همواره برق دارد.

UPS در واقع مخفف عبارت Uninterruptible Power Supply به معنی منبع تغذیه قطعی ناپذیر و پایدار است. دستگاه UPS نوعی وسیله الکترونیکی می‌باشد که بوسیله اتصال به منبعی خارجی و شارژ باتری داخلی خود، در زمان قطعی برق برای دستگاه‌های متصل به آن برقی بدون قطعی و پایدار بوجود می‌آورد. در واقع هدف اصلی استفاده از UPS، همانند سیم و کابل نسوز و سیم ارت، مراقبت و حفاظت از تجهیزات الکترونیکی در مقابل خطراتی همانند نوسانات و قطعی برق و دیگر مشکلات شبکه برق می‌باشد.

منبع تغذیه قطعی ناپذیر یا Ups

منبع تغذیه قطعی ناپذیر یا Ups چیست؟

امروزه قطعی برق در بسیاری از شهرها رخ می‌دهد یا ممکن است به هر دلیلی برق شهری دچار اختلال شده و سیسم‌های درون سازمان شما خاموش شود. در این حالت با بهم ریختن استفاده از شبکه داخلی، شما ممکن است نتوانید پاسخگوری ارباب رجوع و پرسنل خود باشید. منبع تغذیه اضطراری یا سیستم UPS، پریزها، سیم برق و حفاظت برق و باتری داخلی را ترکیب می‌کند. این سیستم به پریز دیواری اتصال یافته و دستگاه‌ها و وسایل الکتریکی شما به پریزهای سیستم UPS با نام پریز برق یو پی اس متصل می‌گردند.

نحوه عملکرد پریز یو پی اس (UPS)

عملکرد پریز برق یو پی اس، بر اساس سه مرحله اصلی انجام می‌شود:

شارژ باتری

در این مرحله یو پی اس به منبعی خارجی متصل شده و باتری داخلی شارژ می‌گردد. این باتری در حقیقت نقش منبع تغذیه پشتیبان را دارد و در صورت قطعی برق، موجب تامین برق خروجی می‌شود.

نظارت بر ورودی برق

در این مرحله یو پی اس با نظارت ورودی برق، درصورت هرگونه نوسان یا قطعی برق سریعا به‌منظور تامین برق خروجی، به باتری داخلی خود سوئیچ می‌کند؛ تا بدین وسیله موجب کمک به حفظ برق خروجی پایدار گردد.

تأمین برق خروجی پایدار

در مرحله آخر، پریز یو پی اس برق خروجی بدون قطعی را تامین می‌کند. درصورت در دسترس بودن برق ورودی، یو پی اس برق ورودی را به شکل مستقیم به تجهیزات و وسایل الکترونیکی متصل شده انتقال می‌دهد. درصورت عدم دسترسی به برق ورودی، پریز برق یو پی اس برق خروجی خود را توسط باتری داخلی تامین می‌کند تا انرژی الکتریکی لازم برای تجهیزات متصل شده به آن را بوسیله این تجهیزات به شکلی پایدار بوجود آورد.

در هر حالت، هدف اصلی پریز برق یو پی اس (UPS) حفاظت از تجهیزات و وسایل الکترونیکی متصل شده به آن در زمان قطعی و نوسانات برق است.

مزایای استفاده از پریز یو پی اس

در زیر به کاربردها و مزایای استفاده از پریز برق یو پی اس (UPS) اشاره می‌کنیم:

افزایش عمر مفید تجهیزات

استفاده از پریز برق یو پی اس موجب افزایش عمر مفید تجهیزات الکترونیکی می‌شود. زیرا نوسانات و قطعی برق می‌توانند باعث خرابی و کاهش عمر مفید تجهیزات شوند و پریز UPS از این اتفاق جلوگیری می‌کند.

پشتیبانی در هنگام قطعی برق

در زمان قطعی برق، پریز برق یو پی اس به تجهیزات متصل می‌گردد و برای آن‌ها برق خروجی بدون قطعی و پایداری را ایجاد می‌کند. این امر زمان مورد نیاز برای ذخیره داده‌های برای سیستم‌های کامپیوتری و خاموش کردن تجهیزات الکترونیکی را فراهم می‌سازد.

کاربری آسان

پریز UPS به آسانی امکان استفاده و نصب دارد. در حقیقت نصب پریز یو پی اس همانند نصب کلید تک پل، نصب کلید سه پل، کلید تبدیل و ... راحت است و راه حلی اقتصادی و ساده برای حفاظت از تجهیزات الکترونیکی می‌باشد.

حفاظت از تجهیزات الکترونیکی

پریز برق یو پی اس راه حلی ایمن و اقتصادی جهت حفظ تجهیزات و وسایل الکترونیکی در مقابل خطراتی من جمله قطعی و نوسانات برق و دیگر مشکلات شبکه برق است.

دسترسی به برق پایدار

UPS منبع تغذیه‌ای پایدار برای تجهیزات حساس نظیر تجهیزات شبکه، سرورها و .. بکار می‌رود.

نحوه انتخاب و خرید پریز برق یو پی اس

برای انتخاب و خرید پریز برق یو پی اس باید به موارد زیر توجه کنید:

  • محاسبه میزان برق لازم: برای انتخاب پریز UPS، شما باید نیاز الکتریکی تجهیزات و وسایلی را که قرار است به آن اتصال داده شود، محاسبه کنید. سوکت باید توانایی تامین توان مورد نیاز این تجهیزات را داشته باشد.
  • زمان پشتیبانی: باید مدت زمانی که پریز یو پی اس باید جهت پشتیبانی از وسایل الکترونیکی بکار می‌رود، محاسبه شود. پریز برق یو پی اس باید توانایی تامین برق خروجی پایدار را به مدت مورد نیاز داشته باشد.
  • قدرت ورودی: ورودی برق پریز باید مورد توجه قرارگیرد. تا از سازگاری ورودی برق UPS با ولتاژ شبکه برق مکان استفاده، اطمینان پیدا کرد.
  • تعداد پورت: تعداد پورت‌های پریز UPS را باید بر اساس تعداد وسایل الکترونیکی متصل به آن، مشخص کرد.
  • دقت فرکانسی: دقت فرکانسی یو پی اس برای تجهیزاتی که در اثر نوسانات فرکانس برق آسیب می‌بینند، مهم است.
  • قابلیت های اضافی: برخی پریزها، قابلیت‌های اضافی نظیر پورت USB، پورت شبکه و غیره دارند که می‌تواند برای بعضی موارد کاربردی مفید واقع شوند.
  • کیفیت و برند: برای انتخاب یک پریز یو پی اس (UPS) ایمن و قابل اطمینان، باید حتما به برند و کیفیت ساخت آن توجه نمود.

کاربرد پریز برق یو پی اس چیست؟

پریز برق UPS برای حیط‌های نظامی و نگهداری از تجهیزات حساس، محیط‌های پزشکی و داروسازی به‌منظور حفاظت از دستگاه‌های خاص، محیط‌های کسب و کار جهت حفظ سرورها و تجهیزات پردازش داده و در منازل، بیمارستان‌ها و دفاتر کار برای حفاظت از تجهیزات الکترونیکی بکار می‌رود.

علت نیاز به حفاظت برق و استفاده از پریز UPS چیست؟

باتوجه به عدم قابلیت اعتماد صد در صد به برق شهری و احتمال ایجاد نوسانات برق، ممکن است حتی یک قطعی کوتاه یا یا افزایش ولتاژ سبب خرابی تجهیزات برقی گران قیمت و از دست رفتن دیتای شما گردد. از این رو استفاده از پریز برق یو پی اس راهکاری مناسب برای جلوگیری از این اتفاقات است.

دیدگاهتان را بنویسید