مقالات

نصب کلید سه پل همراه با آموزش سیم کشی آن

نصب کلید سه پل

امروزه نصب کلید سه پل در اغلب ساختمان‌ها و صنعت ساخت و ساز بکار می‌رود. کلیدهای سه پل همانند سایر کلید و پریز ویرا می‌باشد؛ با این تفاوت که در این نوع کلید امکان روشن و خاموش کردن سه مصرف کننده از یک نقطه وجود دارد. کلیدهای سه پل همانند سایر کلیدهای برق در مدل‌های کلید لمسی ویرا، کلید و پریز روکار ویرا و توکار تولید می‌شوند. اما آنچه در این تجهیزات برقی اهمیت دارد، نحوه نصب و سیم کشی کلید های سه پل در تأسیسات برق است.

از آنجایی که کمتر به موضوع آموزش نصب کلید سه پل و نحوه نصب و سیم کشی کلید سه پل پرداخته شده است، ما در این مطلب از وب سایت فروشگاه ایران چراغ، قصد داریم برای شما روش نصب کلید سه پل چراغ‌دار را شرح دهیم.

نقشه کلید سه پل

برای نصب کلید سه پل کوچک همانطور که در تصویر زیر از شمای حقیقی کلید سه پل مشاهده می‌کنید، نیاز به سه سیم فاز دارید. سیم نول نیز در نحوه نصب و سیم کشی کلید سه پل، به صورت مستقیم به مصرف کننده هدایت می‌شود. برای اجرا و آموزش نصب کلید سه پل شما نیاز به نقشه دارید.

در ادامه این مطلب به نحوه نصب و سیم کشی کلید سه پل خواهیم پرداخت.

آموزش نصب کلید سه پل و نحوه سیم کشی کلید سه پل ساده

آموزش نصب کلید سه پل و نحوه سیم کشی کلید سه پل ساده

شاید برایتان جالب باشد که بدانید نحوه نصب و سیم کشی کلید سه پل با روش نصب کلید دو پل و یک پل تفاوت زیادی ندارد. در نصب کلید یک پل شما به یک فاز ورودی به کلید خواهید داد و یک فاز خروجی نیز از سمت کلید به طرف لامپ هدایت می‌کنید.

اما در نصب و سیم کشی کلید های سه پل در تأسیسات برق، یک فاز ورودی به کلید بسته شده و سه فاز خروجی نیز از کلید به سمت لامپ‌ها متصل می‌گردد. در ادامه به آموزش نصب کلید سه پل و روش سیم کشی این نوع کلید خواهیم پرداخت:

قطع کردن برق ساختمان مرحله اول نصب کلید سه پل

باتوجه به ضرورت رعایت نکات ایمنی در امور مرتبط با برق، پیش از هرگونه اقدام باید به سراغ جعبه فیوز بروید و برق ناحیه‌ای که قصد نصب کلید سه پل را در آنجا دارید قطع کنید.

حتی بعد از قطع کردن برق باز هم باید با استفاده از فازمتر اقدام به چک کردن جریان برق در سیم‌های برق نمایید تا از قطعی کامل آن اطمینان حاصل نمایید. برای اطمینان بیشتر در اقدامات مربوط به جریان برق و نصب تجهیزات برقی بهتر است به درجه حفاظت وسایل برقی نیز توجه نمایید تا خسارات مالی و جانی برای شما رخ ندهد.

باز کردن کلید سه پل مرحله دوم از آموزش نصب کلید سه پل

روی کلیدهای سه پل 3 عدد قاب یا شاستی مشاهده می‌کنید. برای باز کردن کلید سه پل باید لبه تیز پیچ گوشتی را زیر شاستی یا قاب وارد نموده و با مقداری فشار به طرف بالا، شاستی را بردارید. در این مرحله شما امکان مشاهده مکانیزم کلید سه پل را از روی قاب برداشته شده و دسترسی به پشت کلید را خواهید داشت.

اتصال سیم های برق به کلید مرحله سوم از نحوه نصب و سیم کشی کلید سه پل

در پشت کلید شما 4 عدد ترمینال را مشاهده می‌کنید. یکی از این ترمینال‌ها با رنگ پیچ متفاوتی قابل مشاهده می‌باشد که برای اتصال سیم فاز ورودی تعبیه شده است. بنابراین از جعبه فیوز ساختمان، سیم فاز ورودی را به مقدار کافی لخت کنید و بخش هادی سیم را در زیر پیچ قرمز ببندید.

لازم به توجه است که پیچ مخصوص سیم فاز ورودی می‌تواند هر رنگی متفاوت با سایر پیچ‌ها باشد. سه ترمینال یا سه پیچ دیگر در پشن کلید قرار دارند و همگی یک رنگ و اکثرا به رنگ سفید هستند. بنابراین باید سه سیم ورودی به لامپ حبابی را به صورت جداگانه به زیر این سه ترمینال یا پیچ ببندید.

در نحوه نصب و سیم کشی کلید سه پل همانند سایر سیم کشی دیگر کلیدهای برق نظیر؛ کلید تک پل، چراغ روکار واترپروف، کلید صلیبی، چراغ ریلی، کلید تبدیل، چراغ توکار اسلیم و ... به هیچ عنوان سیم نول را نباید وارد کلید کنید. زیرا سیم نول از تابلو برق ساختمان یا جعبه فیوز به صورت مستقیم به لامپ اتصال میابد.

بستن کلید سه پل روی دیوار مرحله آخر

در مرحله آخر از نصب و سیم کشی کلید های سه پل در تأسیسات برق باید مکانیزم کلید را با قاب آن روی دیوار ببندید. بدین منظور نیز ابتدا باید دو پیچ اطراف کلید سه پل (مسئول نگهداری کلید روی دیوار) را با پیچ گوشتی کمی شل کنید تا دو گیره دو سمت کلید سست شود و مکانیزم در درون قوطی دیوار محکم شود. سپس دو پیچ را به صورت همزمان محکم کنید تا کلید به شکل تراز روی دیوار نصب گردد.

در انتها نیز سه شاستی روی کلید را یک به یک روی مکانیزم محکم کنید.

نحوه سیم کشی کلید سه پل لمسی

همانطور که گفتیم کلیدهای برق سه پل در انواع لمسی نیز طراحی و تولید شده‌اد. در ادامه قصد داریم نحوه سیم کشی و نصب کلید برق سه پل لمسی ویرا را برای شما شرح دهیم. روش سیم کشی کلیدهای سه پل لمسی در تأسیسات برق با نحوه سیم کشی کلید سه پل ساده تفاوت چندانی ندارد. تنها تفاوت در این است که در کلید لمسی، اسم ترمینال‌های برق با نمونه ساده فرق دارد.

این ترمینال‌ها با اسم‌های A، B، C و L معین شده‌اند. ترمینال L در کلید لمسی مخصوص اتصال سیم فاز ورودی به کلید می‌باشد.

ار ترمینال‌های A ، B و C در پشت کلید، سه سیم فاز خروجی به لامپ‌ها متصل می‌گردند. نکته مهم در نحوه نصب کلید سه پل لمسی، شیشه‌ای بودن قاب روی کلیدهای لمسی است. از این رو باید در هنگام باز کردن کلید و نصب آن دقت کنید که به قاب شیشه‌ای ضربه و آسیبی وارد نشود تا نشکند. در غیر این‌صورت وسیله شما بلااستفاده می‌گردد.

کلید سه پل چیست؟

این نوع کلید و پریز ویرا مدل ساده، نوعی تجهیزات قطع و وصل جریان الکریکی در لامپ‌ها می‌باشد. با نصب کلید سه پل، امکان روشن خاموش کردن سه مصرف کننده یا لامپ بوجود خواهد آمد. تعداد لامپ‌های مورد استفاده در کلید سه پل براساس آمپراژ لامپ‌ها و ظرفیت کلید امکان افزایش دارد.

کلید سه پل چراغ‌دار چیست؟

کلید سه پل چراغ‌دار به‌منظور روشن و خاموش کردن دستگاه برقی و وصل و قطع کردن برق در وسایل برقی بکار می‌رود. چراغ‌های قرارگرفته در این نوع کلیدها به مصرف کننده اجازه می‌دهد تا بتوانند در تاریکی از روشن و خاموش بودن وسایل برقی مطلع گردند.